Akkoord maakt opening naar apart beheermodel spoor haven Antwerpen 29/11/19

Akkoord maakt opening naar apart beheermodel spoor haven Antwerpen

Havenbedrijf Antwerpen, Railport Antwerpen en spoornetbeheerder Infrabel sluiten een samenwerkingsakkoord om het spoorvervoer van zeecontainers tegen 2030 te verdubbelen. Ze bekijken of een apart beheermodel voor het spoor in de haven mogelijk is.

De CEO’s van de drie bedrijven hebben een samenwerkingsakkoord ondertekend. Ze zullen een gemeenschappelijke toekomstvisie uitstippelen voor het goederenvervoer en het beheer van de spoorinfrastructuur in de haven. Uiteindelijk doel is een verdubbeling van het vervoer van zeecontainers per spoor tegen 2030. Vorig jaar werd er 24 miljoen ton lading per spoor vervoerd. Dagelijks rijden 130 goederentreinen van en naar de haven. Het aandeel van het spoor in de modal split van de haven bedraagt momenteel 7% en dat moet over tien jaar 15% zijn.

Digitaal platform
Binnen het samenwerkingsakkoord is het eveneens de bedoeling om een gemeenschappelijk digitaal platform te ontwikkelen om de goederentrafieken in de haven te organiseren en te optimaliseren. Zo zal het laden en lossen van containers van het zeeschip beter afgestemd kunnen worden op het treinverkeer in de haven.

Nieuw beheermodel
De drie partijen gaan ook bekijken of het mogelijk is om een apart beheermodel op te richten voor de spoorinfrastructuur in de haven.
Railport Antwerpen – een gezamenlijk initiatief van het Havenbedrijf, Maatschappij Linkerscheldeoever (MLSO), chemiefederatie essenscia en Alfaport – werd destijds opgericht om de spooractiviteiten in de haven te verbeteren en te stimuleren. Het Havenbedrijf was al langer vragende partij om meer grip te krijgen op het spoornet in de haven. Het samenwerkingsakkoord biedt mogelijk een opening. Experts gaan nu bekijken of het haalbaar is om aparte regels op te stellen voor de organisatie van het treinverkeer in het havengebied, om zo extra flexibiliteit te realiseren.
Toekomstvisie
Tot slot willen de drie CEO’s een toekomstvisie voor het spoorvervoer in de haven ontwikkelen door onder meer prioriteiten te stellen en af te stemmen. Bedoeling is dat investeringen in spoorinfrastructuur en havenbeleid hand in hand gaan.
Koen Heinen