New DUSS Terminal Hanover will be fully operational in April 24/12/19

< Back to list

Source: https://www.nieuwsbladtransport.nl/spoorvervoer/2019/12/24/nieuwe-db-terminal-hannover-komt-in-april-in-vol-bedrijf/

In april volgend jaar komt de nieuwe spoorterminal van Deutsche Bahn in Lehrte bij Hannover in volledig gebruik. De terminal biedt een alternatief voor het tijdrovende en kostbare rangeerwerk voor de samenstelling van complete treinen.

FOLKERT NICOLAI Stuur een e-mail 24 december 2019 12:52

In Lehrte kunnen containers en wissellaadbakken met grote kranen van de ene wagon op de andere wagon worden overgeslagen. In de terminal investeerde DB Netze, de exploitant van het Duitse spoorwegnet, in totaal 171 miljoen euro voor de ontwikkeling en bouw. Het emplacement in Lehrte is deze maand voltooid en wordt de komende maanden getest.

Kostbaar

Het rangeren, waarbij van enkele wagons complete treinen worden samengesteld, is voor operators een kostbare aangelegenheid, die bovendien voor omwonenden veel geluidsoverlast meebrengt. DB-dochter DB Cargo zelf bijvoorbeeld lijdt door deze activiteit al jaren grote verliezen. De nieuwe terminal bij Hannover moet daar in de regio Noordwest-Duitsland een einde aan maken.

Wagons hoeven daar niet meer te worden geheuveld, maar kunnen met behulp van kranen lading met elkaar uitwisselen. Een kostenpost blijft wel het ophalen van afzonderlijke wagens die bij verladers, bijvoorbeeld op industrieterreinen, moeten worden gehaald.

Impuls

Volgens Deutsche Bahn zal het emplacement in Lehrte een impuls geven aan het intermodale spoorvervoer. Het bedrijf heeft in de regio nog twee andere grote draaischijven in gebruik, bij Hamburg en Hannover, die gebruik maken van de klassieke rangeertechniek. Deze blijven in gebruik.