EU Mobility Package against social dumping back to square one 19/12/19

Source: https://www.nieuwsbladtransport.nl/wegvervoer/2019/12/19/europees-mobiliteitspakket-tegen-sociale-dumping-terug-bij-af/?gdpr=accept

Europees mobiliteitspakket tegen sociale dumping terug bij af

(transl.: EU Mobility Package against social dumping back to square one)

Cabotage

Nadat enkele leden van de Europese Ministerraad en het Europees Parlement al bezwaren maakten tegen de aangepaste versie van het Mobiliteitspakket, heeft nu ook de Europese Commissie er haar banvloek over uitgesproken.

FOLKERT NICOLAI Stuur een e-mail 19 december 2019 11:16

Het pakket is nu zodanig aangepast dat het ver is afgeraakt van de bedoelingen van de Commissie, die het oorspronkelijke pakket heeft opgesteld. Misschien zijn enkele bepalingen van de aangepaste versie wel in strijd met de ‘Green Deal’, het grote plan van de Commissie om de EU aan de wereldwijd gestelde klimaatdoelen te laten voldoen.

Dat zegt Valdis Dombrovkis, één van de ondervoorzitters van de nieuwe Europese Commissie. Het nu door de Raad en het Europarlement uitonderhandelde pakket kan onnodige luchtvervuiling veroorzaken en tot een extra verkeersaanbod leiden. De Commissie gaat, zegt Dombrovskis, nu weer nieuwe voorstellen doen, waarmee het hele politieke spel weer terug bij af is.

Twee pijnpunten

De Commissie heeft moeite met twee punten. Om te beginnen de bepaling van een vrachtauto elke acht weken weer moet terugkeren in het land van registratie. Die is bedoeld om de chauffeur elke twee maanden in het eigen land terug te brengen en eens in het eigen bed te kunnen slapen.

Het andere punt, aldus Dombrovskis, is de beperking van de cabotage, het aantal ritten dat een buitenlandse chauffeur in een ‘gastland’ mag uitvoeren binnen een bepaalde tijd. Die beperking maakt volgens hem het internationale vervoer in de Europese Unie ‘minder efficiënt’. Beide punten maakten in deze vorm geen deel uit van de oorspronkelijke Commissievoorstellen.

Compromissen

Het hele mobiliteitspakket moet nu dus weer door de molen van zowel Commissie als Europarlement en Raad. Het probleem daarbij is dat beide door Dombrovskis genoemde punten juist in eerder overleg als compromissen werden gezien om de belangen van West- en Oost-Europese wegvervoerders tot elkaar te brengen en in elk geval ook sociale dumping te bestrijden. Dat laatste was het hoofddoel van het Mobiliteitspakket.