H. Essers invests 30 million in new containerterminal 17/06/20

< Back to list

Source: https://www.nieuwsbladtransport.nl/havens/2020/06/17/h-essers-investeert-30-miljoen-in-nieuwe-containerterminal/

H.Essers investeert 30 miljoen in nieuwe containerterminal

350.000 teu

Logistiek dienstverlener H.Essers gaat 30 miljoen euro investeren in een nieuwe containerterminal in Genk. Het gaat om een barge terminal die in 2023 gereed moet zijn en een overslagcapaciteit moet krijgen van 350.000 teu per jaar.

Tom van Gurp 17 juni 2020 08:30

Dat heeft het Genkse bedrijf vorige week bekendgemaakt. H.Essers trekt in dit project samen op met Group Machiels, dat onder meer actief is als dienstverlener in de sector duurzame energie en zijn hoofdzetel heeft in het nabijgelegen Hasselt.

Voor H.Essers is het de tweede terminal in de thuisstad. Tegenover het hoofdkantoor aan de Transportlaan is al een railterminal gevestigd, die het bedrijf vorig jaar overnam van Lineas en LRM en omdoopte tot Railport Genk. Nu is dus duidelijk geworden dat er elders in de stad een barge terminal komt, die de naam Port of Limburg krijgt.

Hij komt te liggen aan het Albertkanaal, op de locatie waar tot 2012 een groot complex van Ford was gevestigd. Destijds besloot de Amerikaanse autobouwer om de site te verlaten, wat duizenden banen kostte. Langzaamaan wordt dit terrein weer opgevuld met nieuwe bedrijvigheid, waaronder dus de nieuwe terminal (zie kaart verderop in dit artikel).

Daar moeten straks containers worden afgehandeld, die nu nog worden overgeslagen in Haven Genk, aan de overkant van het Albertkanaal. Naast containers focust de nieuwe terminal ook op isotanks. Haven Genk blijft wel actief maar zal zich, nog meer dan nu, richten op bulkgoederen.

50 hectare

Het perceel waarop Port of Limburg wordt gerealiseerd, beslaat zo’n vijftig hectare. Group Machiels had al de exploitatierechten in handen. H.Essers heeft daar nu 50% van overgenomen. De twee bedrijven gaan samen de nieuwe terminal uitbaten. Deze zal worden voorzien van onder meer faciliteiten voor de verwerking van gevaarlijke goederen, zowel bulk als verpakt, en voor het verwarmen van containers.

H.Essers wil met Port of Limburg zorgen voor goede binnenvaartverbindingen tussen de twee zeehavens van Antwerpen en Zeebrugge en het achterland van Belgisch-Limburg. Zo hoopt de logistiek dienstverlener minder last te hebben van de immense filedruk op de Ring bij Antwerpen en op de E313, tussen Antwerpen en Belgisch-Limburg. Ook vanwege vergroening vindt het bedrijf het beter om meer te focussen op binnenvaart in plaats van wegtransport.

Als alles volgens planning verloopt, is de terminal over drie jaar operationeel. De eerste werkzaamheden zijn al gestart. Het gaat dan onder andere om afbraak, sanering en infrastructurele activiteiten. De initiatiefnemers van Port of Limburg spreken de verwachting uit dat ze alle medewerking krijgen van de bevoegde autoriteiten om het complex te realiseren.

Dry Port Genk

Pal naast Port of Limburg werkt H.Essers aan de realisatie van zijn Dry Port Genk, een gigantisch logistiek complex voor chemische goederen, waarmee een investering van 75 à 80 miljoen euro is gemoeid. In totaal krijgt het complex een oppervlakte van 160.000 vierkante meter. Ongeveer de helft hiervan is al operationeel. Mede door de ligging zal Dry Port Genk een belangrijke ‘klant’ worden voor de nieuwe terminal.

Achter DPG werkt Group Machiels aan de aanleg van Genk Green Logistics, in samenwerking met diverse andere partijen. Dit complex bestaat uit een distributiecentrum met diverse hallen, die gezamenlijk 250.000 vierkante meter beslaan. Het moet zorgen voor enkele duizenden nieuwe banen.

Tekst loopt door onder kaart.

H.Essers, een van de allergrootste logistiek dienstverleners van de Benelux, heeft al enige tijd zijn focus verlegt van uitsluitend wegtransport naar het bieden van multimodaal vervoer. De eerdere aankoop van de railterminal in Genk, die een centrale rol vervult bij het uitbreiden van het pakket aan spoordiensten, en de komst van de nieuwe binnenvaartterminal aan het Albertkanaal getuigen van deze veranderde strategie.

Tevens heeft het Limburgse bedrijf sinds enige tijd het onderdeel New Silkway Logistics, dat zich richt op spoorgoederenvervoer via de Nieuwe Zijderoute. Het gaat om diensten tussen met name Duisburg en diverse Chinese steden, waaronder Chengdu, Chongqing, en Xi’an. Ook is er een dienst vanuit Tilburg.

New Silkway Logistics is opgezet in samenwerking met het van oorsprong Nederlandse KLG Europe (Kuijken Logistics). Laatstgenoemde is vorig jaar in Chinese handen gekomen, doordat de in Peking gevestigde expediteur Sinotrans 80% van de KLG-aandelen heeft gekocht.

Steggelen over nieuw crossdockcenter

H.Essers wil op de voormalige Hörmann-locatie aan de Woudstraat in het noorden van Genk een nieuw crossdockcenter bouwen. Dit moet komen ter vervanging van het huidige center, dat gevestigd is bij het hoofdkantoor aan de Transportlaan. Daar moet het center plaatsmaken voor een nieuw logistiek complex voor farmaproducten.

Een deel van de Hörmann-locatie is al bouwrijp, maar een ander deel nog niet. Daarvoor moet eerst acht hectare bos worden gekapt. De logistiek dienstverlener heeft hier al een kapvergunning voor, onder meer omdat het bereid is om in het nabijgelegen Opglabbeek zeventien hectare compensatiebos aan te leggen.

Desondanks komt de belangengroep Bos+ in het verweer tegen de plannen. Volgens de vereniging is de procedure voor de vergunningverlening niet juist gedaan. Zo zou er onder meer geen milieu-effectrapportage (mer) zijn gemaakt, meldt Bos+-directeur Bert de Somviele aan vakblad Flows. Hij wil daarom een bezwaarprocedure starten bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen. H.Essers is het niet eens met de belangengroep en benadrukt dat het volgens de regels heeft gehandeld.